Algemeen - Mindfulness

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Algemeen

Mindfulness


Oorsprong Mindfulness

Het gedachtegoed achter Mindfulness is van oorsprong afkomstig uit het Boeddhisme. De Mindfulness training zoals we deze in het Westen kennen, is in 1979 ontwikkeld door de Amerikaanse moleculair bioloog
Jon Kabat-Zinn (zie foto). Vanwege de praktische opzet van de Mindfulness training heeft Jon Kabat-Zinn Mindfulness toegankelijk gemaakt voor de Westerse wereld.



Aandacht

Het is niet eenvoudig om Mindfulness in woorden te vatten. Mindfulness is namelijk iets dat je moet ervaren. Mindfulness staat voor een manier van leven waarbij je opener en bewuster in het leven staat. Mindful zijn betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder hierover te oordelen.

Gedurende de Mindfulness training ontwikkelen we onder andere onze aandachtspier. De Mindfulness training wordt dan ook wel aandachttraining genoemd. Je zult merken dat het nog niet zo eenvoudig is om aandachtig te zijn en dat dit in eerste instantie moeite kost.

Afleiding

In de huidige tijdgeest staan we immers elk moment van de dag bloot aan bronnen van afleiding (social media, smartphones, TV, computers, tablets), hebben regelmatig last van keuze en informatiestress en leven doorgaans een gejaagd leven. Hierdoor zijn we er regelmatig niet helemaal bij met ons hoofd. Zo kunnen we volledig op de automatische piloot grote afstanden met onze auto afleggen en ondertussen diep in onze gedachten verdwaald zijn. We zijn als het ware kilometers ver weg in gedachten, terwijl we er ons niet echt bewust van zijn.

Balans

Door aandachtiger in het hier en nu te leven, zal je gaan merken dat je meer kunt genieten van hetgeen er nu al aanwezig is en zal je meer rust gaan ervaren. De beleving van het moment zal intensiever en gekleurder zijn. Je zult minder meegesleept worden in (negatieve) gedachten over het verleden en minder opgejaagd worden door gedachten over wat er allemaal nog moet gebeuren om toekomstige doelen te kunnen realiseren. Vanuit een aandachtige houding zal je ook beter in staat zijn om met de uitdagingen van het leven om te gaan. Als je de situatie kunt zien zoals deze op dit moment is, ben je beter in staat om helder te zien wat er nodig is in deze situatie. Met Mindfulness sta je midden in het leven en leer je als het ware ook te dansen met de hele catastrofe van het leven. Je staat volledig open voor zowel de prettige, neutrale en onprettige ervaringen en erkent dat deze ervaringen onderdeel uitmaken van het leven.

Zelfinzicht

De Mindfulness Training biedt een uitgelezen kans tot een hernieuwde kennismaking met jezelf. Vanuit de aandachtige houding die we tijdens de Mindfulness training cultiveren, zal je meer inzicht in jezelf krijgen. Vanuit dit hernieuwde zelfinzicht zal je meer keuzevrijheid ervaren en bewuster keuzes maken in je leven.

Resultaten

Op basis van de vele unieke ervaringen van deelnemers die wereldwijd de Mindfulness training reeds gevolgd hebben en de wetenschappelijke onderzoeken die op het gebied van Mindfulness uitgevoerd zijn, volgt hier een opsomming van de positieve effecten die Mindfulness beoefening op je leven zou kunnen hebben:                                                             

je beleeft het hier en nu intensiever en geniet er meer van (kwaliteit van leven neemt toe)
je zelfvertrouwen neemt toe
je staat meer ontspannen in het leven
je kunt beter je eigen grenzen aangeven
je bent je bewust van je automatische piloot
je herkent ondermijnende gedachten of patronen en leert er anders mee om te gaan
je gaat effectiever om met stressvolle situaties
je kunt je beter concentreren, waardoor je beter presteert (studeren, probleem oplossen, vaardigheden, werk)
je kunt beter omgaan met de gevolgen van tegenslagen en/of ziektes
je piekert minder (somberheid en angstgevoelens nemen af)
je zult meer energie ervaren (slaapproblemen en vermoeidheid nemen af)
je draagt op een actieve manier bij aan het verbeteren van je gezondheid (o.a. lagere bloeddruk, sneller herstel van stress, versterkt immuunsysteem, werkt preventief tegen overspannenheid)


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu